Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
Výrobce: Togga
EAN: 9788074760280
Výrobní číslo: 9788074760280
U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou.
Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev.
Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní.
Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel
Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev.
Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní.
Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel
Parametry
Autor | Miloš Hons |
ISBN | 978-80-7476-028-0 |
Jazyk | český; česky; Česky |
Nakladatelství | Nakladatelství; Togga |
Počet stran | 142 |
Rok vydania | 2013 |
Rok vydání | Rok vydání; 2013 |
Typ | Typ |
Vazba | brožovaná |
jazyk | cs |
Žánr | Naučná |
Cena od 168 Kč - 200 Kč v 4 obchodech
Obchody, které prodávají Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
Zobrazit historii ceny Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
Historie nejnižsí ceny Boj o českou moderní hudbu (1900-1939). Porovnání obchodů, které prodávají Boj o českou moderní hudbu (1900-1939).
Mardata - Vzpoury v žurnalistice
Velké dějiny zemí Koruny české XV./b
Esoterní úvahy o karmických souvislostČeskoslovensko Česká a Slovenská FederInteraktivní matematika 2 (AUDIO CD)Praha rudolfínská - Fučíková EliškaPB3 braucht HilfeHomines scientiarum IVDěti chovatelů slonůŠkola malého stromuOndavská vrchovina 1 : 50 000Předposlední pravda